trondheim-osloÅ delta på Arctic Race of Norway, eller Tour of Norway er ikke mulig for den gjennomsnittlige mosjonisten. Men det finnes også mange landeveisritt i Norge som gjennomføres med mosjonister i sentrum. Det mest kjente, og blant de mest ekstreme, er den såkalte Styrkeprøven, fra Trondheim til Oslo.

Ekstremt landeveisritt

Styrkeprøven er en ekstrem form for landeveisritt. Det starter i Trondheim og har målgang i Oslo, og er dermed på hele 540 kilometer, med flere bratte stigninger underveis. Dette rittet er med andre ord bare for de mest erfarne og utholdende syklistene.

Rittet har blitt arrangert siden 1967, etter initiativ av Erik Gjems-Onstad og SK Rye. Første arrangement hadde beskjedne 121 deltakere, men har vokst jevnt og trutt, og har i nyere tid hatt rundt 5000 deltakere, med et foreløpig høydepunkt rundt begynnelsen av 90-tallet.

Trassé

Utgangspunkt for rittet er Nidarosdomen i Trondheim. Deretter følger syklistene E6 over Dovre, og løypas høyeste punkt Hjerkinn (1000 meter over havet). Deretter passeres Dombås, Otta, Kvam, Kvitfell, Øyer og Lillehammer. Fra Lillehammer følger ruten “gamleveien” til Moelv. Deretter krysses Mjøsbroa før veien går til Gjøvik, på vestsiden av Mjøsa. Derfra følges vestbredden av Mjøsa videre frem til Minnesund, og veien går videre via Eidsvoll, og Jessheim før man ankommer Oslo og målgang ved Løren Idrettsanlegg.

Siden denne omfattende ruten ikke er noe alle kan klare, er det opprettet 4 alternative distanser, i tillegg til hovedtrassèen:

  • Dombås – Oslo (348 kilometer)
  • Lillehammer – Oslo (188 kilometer)
  • Gjøvik – Oslo “Jentetråkket” (133 kilometer)
  • Eidsvoll – Oslo (57 kilometer)

Rekordjakt

Det har vært en ekstrem utvikling i tiden som trengs for å tilbakelegge strekningen Trondheim-Oslo på sykkel. Førte registrerte tid er fra 1899, lenge før “Styrkeprøven” som sykkelløp ble etablert. Da syklet Anders Stensrud distansen på 32 timer og 44 minutter. Siden den tid har selvsagt både utstyr, veier og treningsopplegg gjennomgått store forbedringer. Det har også blitt vanlig å jobbe sammen som et lag, ved å veksle på å sitte i front. Gjeldende rekord lyder 12 timer, 51 minutter og 4 sekunder, satt av Team Velo Club Zoncolan i 2009.